佼成女子News一覧 Kosei Gakuen Girls' News List

All Japan High School Forum 2021 (2021年度全国高校生フォーラム出場記)

(日本語訳はページ下部に記載してあります。)

On the 19th of December, two of our second year high school students took part in the All Japan High School Forum. This is a prestigious event run by the Ministry of Education and the University of Tsukuba in conjunction with the World Wide Learning consortium. It was a wonderful chance for our students to work as a team, present their project based research in English, and engage in English with students from across Japan.

Ms. Kanazawa (Study Abroad Class 17th intake) and Ms. Taniguchi (Super Global Class 6th intake) contributed their research on the theme: How does gender affect the life choices of student loan borrowers in Japan? Ms. Taniguchi chose this theme after reading about studies conducted in New Zealand, and realizing that there was little research related to this topic being carried out in Japan. This, along with the importance of their research, became even more apparent as they carried out interviews with a representative from JASSO and a number of student loan borrowers.

The students made the most of the research process. They worked hard to investigate their theme from a wide range of angles, and to hear as many different perspectives as possible. In order to answer their research question, they analyzed each piece of information in detail. They worked well together, constantly challenging each other’s assumptions. Furthermore, they were able to engage in constructive debates and discussions with their teachers in both English and Japanese.

The final presentation was a four minute long poster session in English. As the event was online this year, the presentation was recorded and uploaded for other students to view in advance. On the day, the students were able to receive detailed feedback from university professors and Ministry of Education staff. They also had the opportunity to discuss issues related to their own theme, other students’ themes and the SDGs with international students and a professor from the University of Tsukuba.

While the students did not receive a prize this year, they were praised for their theme and the logical development of their research thesis. Both students were able to develop their research and critical thinking skills, as well as their English and team work skills, through this experience. They were also thrilled to discuss their ideas with other students from across Japan, and commented that this experience opened their minds to different perspectives. Furthermore, the knowledge that they gained regarding the student loan system and the life choices that people make in their twenties and beyond will surely help them as young women moving on to higher education. As a teacher, I couldn’t ask for more!

Here are their comments:

This time, we couldn’t get a prize. However, we could learn different ways of carrying out research and about global issues. The other school students’ opinions and viewpoints were very stimulating for us.  We have never had the opportunity to discuss social issues with people around my age from different schools before, so this was a great place to exchange ideas. We hope a lot of students can participate in contests like this in future.

 

12月19日(日)、2021年度全国高校生フォーラムが開催され、本校の高校2年生2名が出場しました。文部科学省と筑波大学が主催する本大会は、WWLコンソーシアムやSGHネットワークに認定された高校の代表生徒が全国から集まり、日頃の研究の成果を競い合う場です。生徒たちにとって、協働して研究を進めた成果を発表し、全国の高校生と国内外の課題を英語で議論する素晴らしい機会となりました。

谷口さん(スーパーグローバルクラス6期生)と金澤さん(留学クラス17期生)は、「How does gender affect the life choices of student loan borrowers in Japan?(ジェンダーが日本の奨学金受給者の人生選択に及ぼす影響)」というテーマで研究発表しました。谷口さんは、ニュージーランドの奨学金制度に関する論考を読んだ後、同様の視点からの研究が日本ではほとんど行われていないことに気づき、上記のテーマを設定しました。日本学生支援機構および多くの奨学金受給者にインタビューを実施することで、この研究の独自性と重要性がさらに明らかになりました。

生徒たちは研究プロセスの充実化を最大限図りました。幅広い角度から調査を進め、可能な限り多くの異なる視点をくみとった上で、リサーチクエスチョンへの結論を得るために、得られた情報を詳細に分析しました。常にお互いの推論に批評を投げかけ、英語と日本語の両方で教師と建設的な議論を行いながら、共同研究を深化させました。

研究発表の形式は、英語での4分間のポスターセッションです。今年はオンラインでの実施だったため、ポスターを使った発表を録画してアップロードし、他の学生が事前に閲覧できるようにしました。当日は、大学教授や文科省職員から詳細なフィードバックを得ることができました。また、自分のテーマ、他の学生のテーマ、SDGsに関連する問題について、留学生や筑波大学の教授と話し合う機会もありました。

今年度はあいにく受賞には至りませんでしたが、テーマの切り口や研究発表の論理的な展開が高く評価されました。二人ともこの経験を通して、英語力だけでなく、研究と批判的思考の技術およびチームワークの技術を向上させることができました。日本全国の高校生と自分たちの考えを話し合うことに知的興奮を覚え、自分たちの視野とマインドを開く経験になったようです。奨学金制度や20代以降の人生の選択について生徒たちが得た知見は、若い女性が高等教育に進む際に確実に役立つでしょう。指導教員としてこれ以上は望めぬほど、生徒たちは見事な仕事を成し遂げました!

以下、生徒たちの声です。

今回のフォーラムで私達は研究の進め方や研究発表に対するアドバイスなどをたくさんいただくことが出来ました。惜しくも今回は入賞することはできませんでしたが、ポスターを完成させるために何度も重ねた話し合いや様々な方へのインタビュー調査はとても良い経験につながりました。また、今まで違う学校の同年代の人たちと社会問題について話し合う機会があまりなかったので、世界の問題などを他校の人たちと議論することができた時間も刺激的でした。今後、多くの学生がこのようなコンテストに参加し私達のような経験をして欲しいと感じました。